Imagine the bigger picture
infographics als tool voor communicatie
Communicatiemensen die een complexe boodschap of inhoud van een rapport willen overbrengen, hebben moeite met mensen die weinig tijd hebben. Als je iemand een rapport geeft, pakken ze zuchtend het loodzware pak papier van je aan. Ze beloven het je om het te lezen, maar doen het niet. En als je collega het niet leest, dan je doelgroep al helemaal niet.
Investeer daarom in beeld. De verbeelding van grijze informatie levert aandacht op. Ons brein is erop gericht om beeld snel te begrijpen. Vertaal je boodschap naar een infographic, want een infographic geeft in één illustratie weer wat de essentie is van jouw complexe boodschap. En in een oogopslag snapt iedereen jouw verhaal.
Elke infographic is kennis. En kennis delen met anderen is voordelig voor je imago. Via e-mail en social media worden infographics veel gedeeld. Verdeel je infographic in hapklare brokjes en iedereen loopt ermee weg. Maak het zo aantrekkelijk mogelijk. De visuele vorm van een infographic zorgt ervoor dat mensen geneigd zijn om te kijken. En kijken is aandacht.
Als je in een publiekscampagne mensen moet informeren die weinig gemotiveerd zijn, is een infographic een handige tool. Voor mensen die niet willen lezen, maar wel kunnen kijken.
Een infographic is een samenvatting van de belangrijkste feiten, vertaald in beeld. Elk traject, project of probleemstelling wordt ermee inzichtelijk. Het helpt mensen tijdens discussies over lastige onderwerpen. Mensen die discussiëren praten met emotie. Ze raken afgeleid van het hoofdonderwerp. De essentie en harde feiten verliezen ze uit het oog.
De infographic als hulpmiddel bij discussie en gespreksonderwerpen, heet bij ons praatplaat. Huib Koeleman bedacht de naam voor ons. De praatplaat wordt ingezet als interventie bij communicatie in verandertrajecten.
Bekijk de praatplaat van de Belastingdienst
Het vertalen van data in infographics is een sport. Het begint met de training. We moeten alles leren over het onderwerp. In recordtijd moeten we de problematiek snappen. Wat de do’s en don’ts zijn. Details zijn belangrijk, want een getal wordt een keihard feit. Die 2 miljoen die in het Word-document soepel langs alle board members ging, is vertaald in geldzakjes, een in het oog springende waarheid wat de gemoederen in beweging brengt.
Het vertalen van data naar visuele graphics is een sport die we als designers graag beoefenen. Lukt het je om de infographic naar ieders tevredenheid te maken, dan heb je deze wedstrijd gewonnen. Niet omdat het je gelukt is om het te maken, maar omdat je erin bent geslaagd om complexe vraagstukken te vertalen naar beeld. Dat ene beeld. Dat iedereen begrijpt.
Met infographics bouw je aan support. Je verdeelt je communicatieboodschap in hapklare brokken. En mensen zijn er dol op, want het is makkelijk om te delen. Infographics zijn een manier om op een leuke manier te communiceren met je doelgroep.